Drie Belgische distributeurs en producenten van schoonmaakproducten en -materialen smelten samen tot één groep. Salubris wordt daarmee meteen de op twee na grootste speler op de Belgische markt. De nieuwe groep wil het bestaande aanbod voor grote klanten als schoonmaakbedrijven, zorginstellingen en industriële ondernemingen verder verbreden, maar wil ook innoveren met nieuwe producten.

In de nieuwe schoonmaakgroep bundelen drie bestaande bedrijven de krachten: Essef, Salubris en Igepa Cleaning. Het initiatief voor de vorming van deze nieuwe groep ligt bij Laurent Sintobin (Essef).  De nieuwe eengemaakte groep zal voortaan opereren onder de merknaam Salubris. Igepa wordt een minderheidsaandeelhouder van de nieuwe groep.

Salubris blijft zich vooral op bedrijfsklanten richten: grote schoonmaakbedrijven, industriële ondernemingen, zorginstellingen, scholen, overheden, … De huidige vestiging van Salubris in Aalter wordt meteen ook de uitvalsbasis van de groep. Die zal tussen 60 en 70 medewerkers tellen en het huidige personeelsbestand blijft volledig behouden.

Investeringsfonds Vectis leidde de fusie tussen de drie schoonmaakgroothandels in goede banen en stapt ook mee in het kapitaal van Salubris. De kapitaalsverhoging laat de nieuwe, eengemaakte groep toe om het bestaande productaanbod te diversifiëren en verder uit te breiden. Het gaat dan niet alleen over de distributie van schoonmaakproducten en -materialen van bekende merken, maar ook over innoveren met eigen private label producten.