Onlangs hebben wij de verkoop van Present Time afgerond. Deze Deense groothandel in de home deco-markt verkoopt klokken, lampen, kleine meubelen en decoratieve producten, zowel onder de eigen merknaam als white label. Daarnaast voert het bedrijf bekende merken als Karlsson (klokken) en Leitmotiv (lampen). Klanten zijn Europese winkelketens en warenhuizen, speciaalzaken, cash & carry retailers en grote webwinkels als Bol.com en Amazon. De nieuwe eigenaar is Light & Living Group, een groep in de sector, eigendom van Bluegem Capital Partners.
 

Vertrouwen terugwinnen na doorstart

 

Toen we het bedrijf in 2015 uit een faillissement kochten, lag er een enorme uitdaging. Herbert Schilperoord, partner bij Standard Investment, licht toe: “Allereerst moesten we focus terugbrengen in het bedrijf. Dat hebben we gedaan door samen met het managementteam het merkenportfolio af te slanken van meer dan tien naar drie merken. Daarbij hebben we afscheid genomen van de gift-merken, verschillende buitenlandse verkoopkantoren gesloten en operationele kosten teruggebracht. Wij hadden al ervaring in de home deco-markt, wat ons hielp de juiste groeistappen te zetten. Vervolgens moesten we het vertrouwen bij klanten, leveranciers en partners herstellen. Zij aan zij met het sales-team hebben we daar keihard en heel gedisciplineerd aan gewerkt.”

Focus op IT en online sales

In nauwe samenwerking met het Present Time-team is er in korte tijd een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd, is de e-commerce capaciteit flink opgeschaald en is er een nieuwe webshop gelanceerd. Met resultaat. Schilperoord: “Al snel begonnen afgehaakte ontevreden klanten weer orders te plaatsen. Eerst kleine batches om te zien hoe we het zouden doen, maar toen dat probleemloos ging zaten veel van de klanten al snel weer op het niveau van voor het faillissement.”

Zelfs voor Covid al verdrievoudigd

Iedere maand liet de afgeslankte onderneming gezonde groeicijfers zien en in de loop van de jaren verdrievoudigde de omzet, met hele gezonde EBITDA-marges als gevolg. Toen vervolgens mensen wereldwijd hun huis gingen upgraden tijdens Covid, stuwde dat de resultaten van Present Time verder op, mede omdat traditionele winkels in die periode dicht moesten. Daarmee werd het bedrijf een interessante overnamekandidaat voor Light & Living, dat zich wilde versterken met de sterke merken en het (management)team van Present Time. Light & Living deed een mooi bod en na een – door Covid uitgesmeerde – onderhandelings- en afrondingsperiode verkochten Standard Investment, CEO Birger Nielsen en een kleine groep minderheidsaandeelhouders hun belangen aan Light & Living.